4 Mar 2019

WordCamp Praha 2019 a analog v reportáži


...
Rodný list analogu
versus jeho testament
...

PRAKTICA / WORDCAMP PRAHA 2019

...

Možná by se mohlo zdát, že analogovým fotografiím už odzvonilo, navíc v takové kategorii jako je reportáž nebo fotografování akcí, konferencí, kde se rychlost odevzdání snímků zdá být zcela zásadním faktorem. Digitální cesta vypadá dnes zeleněji, košatěji a bohatěji v divoké říši fotopredátorů. Pojďme se tedy podívat na hlavní předsudky vůči užití analogové fotografie v reportáži a zkusme si je vyvrátit nebo potvrdit:





1) RYCHLOST


Dnes již není pravda, že by analog byl pomalejší než digitální fotografie a to hned z několika důvodů. Pokud fotíte na film, výsledných fotografií je značně méně, tudíž i zpracování snímků trvá kratší dobu. Kinofilm má omezený počet políček a tak dochází podvědomě i vědomě k šetření "výstřelů" na tu nejlépe stavěnou kořist s dostatkem masa.
V Praze si počkáte na vyvolání negativů standardní cestou den, maximáně dva, v Plzni to třeba byly dny tři - tedy rychlost závratná. A expres službu si dnes lze připlatit v podstatě kdekoliv. Další dostupnou možností je například vyvolání filmu vlastními silami v domácím prostředí - časově se rovná jedné bezesné noci.
Ale nakonec odezvdání balíku výsledných fotografií stejně závisí spíše na vytíženosti fotografa než na použité technice.



2) KVALITA


Kvalita přímo souvisí s technikou. Troufám si říct, co se týká focení na Prakticu, jakožto analogová zrcadlovka podává skvělé výkony. Bohužel, ten slabý partner jsem v tomto vztahu spíše já, i když se mi protějšek prakticky snaží vyjít ve všem vstříc. Moje slabé oko podporuje ostřícími proužky, které vidím v hledáčku a spočítá mi i expozici, pokud nezapomenu vyměnit baterku.
Dalším slabým článkem bývá skenování a postproces. Osobně dávám přednost trochu syrovému vzezření výsledných skenů, nevadí mi prach a škrábence, ty jsou naopak vítány. Jenže focení pro druhou, třetí stranu chce trochu více trpělivosti a všechny tyto znaky špatné techniky a mnoha lidmi označovaného i špatného vkusu je nutné odstranit.




3) EXPOZICE


Svatá trojce expozice, tedy clona, ISO a čas, má v momentě, kdy vložíte konofilm do těla analogového přístroje, jen dvě proměnné. Pracovat se statickou hodnotou citlivosti filmu je jedna z těch nevýhod, kterou nelze nazvat malichernou. Co mě však v tomto případě potrápilo ještě víc bylo nemožnost nastavení vyvážení bílé. V přednáškových sálech, kde se dělo vše podstatné, mám největší slepé místo. Existují speciální kinofilmy pro použití při různých typech světel, jsou ale o trochu dražší a ne příliš praktické v momentě, kdy máte k dispozici jenom jeden fotoaparát.












pro čistější verze všech nafocených fotografií klik do alba WordCamp Praha 2019 Analog

...

SHRNUTÍ

aneb jak dopadl analog v reportáži:



NEVÝHODY

- omezený počet fotografií
- zapomeňte na funkci vyvážení bílé
- kvalita fotografií závisí i na kvalitě scaneru
- dodatečné náklady (za vyvolání, za kinofilmy)
- nevidíte hned, co jste vyfotili


VÝHODY

+ omezený počet fotografií
+ atmosféra


Konečná bilance se nakonec tváří optimističtěji pro fotografii digitální. I já jako analogový nadšenec bych se klonila k použití moderních přístrojů tam, kde chce mít člověk jistotu, že žádná část postprocesu neselže. Praktica je ale pro mě jako prodloužená ruka co se týče ovládání, zvolila jsem proto cestu analogovou...
...

P.S.1: pokud byste si mě chtěli objednat na Vaši akci, jídlo jako honorář a výsledek nejasný,
kontaktujte mě na: dělám si srandu :), po této zkušeností vím, že bych se tímto způsobem živit nemohla :D

P.S.2: všechny analogové reportáže k vidění pod štítkem REPORT



No comments:

Post a Comment