21 Jan 2017

Zvětšovadlo


Nekonečný čas strávený nad pinholkama mi zbůsobil lehčí stesk po nějaké té optické soustavě. Dlouhou dobu jsem přemýšlela nad koupí zrcadlovky (konečně), pořídila jsem si místo toho mikroskop. Klíčový požadavek byl celkem jasný - možnost přenosu obrazu z mikroskopu do PC. Byla to trochu investice na slepo, vůbec jsem netušila, jak takové výstupy můžou vypadat. A tak jsem tedy udělala menší kompromis. Zkusila jsem pro začátek levnější variantu s přídavnou kamerou schopnou snímat alespoň v rozlišení necelých 0,3 Mpx, kdyby mi náhodou nevyšel můj důmyslný plán s přikoupením adaptéru pro mobilní telefony. Navíc jsem ještě doma zkoušela svou starou kompaktní vykopávku, jestli je schopna odfotit barevnou mozaiku v krasohledu. Byla. Takže trojitá pojistka, to znělo už jako celkem slibný plán (což je rozhodně víc, než obvykle mívám...)

...kuk...


...jako první pokusné králíky jsem vytáhla všechny (dva) brouky, co jsem si střádala do Destrukčního deníčku...



...slunéčko žluté...



...z krabiček od sirek jsem exhumovala sušené motýlky...šetřím si je na speciální příležitost, která ještě nenastala (anebo je to tato...)...



 ...jejich křídla jsou opravdu překrásná, při největším zvětšení se šupinky leskly a kde chyběly, oběvovaly se třpytivé, modrofialové laguny...

 •

...chloupky nad šupinami

 •••

...bublinky v pryskyřici...

 •

...a nakonec mech (až se divím, co všechno seberu ze země pod záminkou tvoření, focení...)

 •

...na mobilním telefonu přeci jen vynikly buňky o něco více než na kompaktu, hlavně samotné tvary chloroplastů... Za barevné filtry u mikroskopu jsem asi nejvíc vděčná, pro srovnání první fotka je bez filtru, druhá tuším s fialovým, nebo s modrým....

 •
...

Je jasné, že výsledné fotografie jsou spíš pro vlastní potěšení než pro cokoliv jiného. Stejně tak by bylo snadné říct, proč si pořizovat mikroskop, když všechny tyhle věci už byly dávno objeveny a na nějaký chloroplast se může člověk podívat během vteřiny na stovkách kvalitnějších záznamů na internetu...
Ale copak fotky, vidět to na vlastní oči je stejně ta nejúžasnější věc na tom všem... (anebo si můžete najít v oku bakterie a zajít k doktorovi, než bude pozdě...taky dobrý.)
•••

No comments:

Post a Comment